6 Kroków do skutecznego fanpage na Facebooku

Jeśli prowadzisz firmowy fanpage na Facebooku i traktujesz go jak słup ogłoszeniowy dla twojej firmy, to jestem pewna, że nie widzisz za dużo efektów. Klientów nie przybywa, zaangażowania brak a Ty się zastanawiasz o co z tymi fanpage’ami w ogóle chodzi?

Zgadza się?

A może dopiero zaczynasz, zakładasz fanpage na Facebooku i po prostu szukasz informacji jak się za to wziąć.

W obydwu przypadkach jesteś we właściwym miejscu.

Facebook to serwis społecznościowy, co oznacza , że został stworzony by budować tam społeczności. Ludzie używają go głównie do kontaktowania się ze znajomymi i do podzielenia się swoim życiem. Nie wchodzą tam by szukać reklam i kupować. Raczej by nawiązywać nowe znajomości, zobaczyć ciekawostki czy się zainspirować.

OK, ale do rzeczy – to jakie posty masz umieszczać na swoim fanpage na Facebooku, żeby zyskiwać nowych obserwujących oraz ich zaangażowanie?

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi, ale możesz do tego dojść w kilku krokach:

 

1. Określ swojego klienta

 

Kto jest twoim klientem?

Nie, nie wszyscy i nie każdy kto chce kupić od Ciebie.

Twoim klientem jest ktoś konkretny. Pomyśl, kto teraz od Ciebie kupuje. Jeśli zaczynasz – kto chciałby kupić twoja ofertę o do kogo ty ją chcesz skierować.

To zasadnicza różnica czy twoim klientem jest młoda mama słodkiego bobaska czy starszy pan, który ma psa. Czy może to dojrzała, czynna zawodowo kobieta, której w życiu przeszkadzają głównie zmarszczki.

Poświęć na to trochę czasu, bo to fundamentalny krok dla rozwoju twojego biznesu a nie tylko twojego fanpage na Facebooku.  Jeśli sprawia Ci to trudność, to mogę polecić darmowy film o sprzedaży, w którym rozszerzamy temat, a szczególnie kurs – „Zobacz kim jest Twój klient”

 

[bctt tweet=”6 Kroków do skutecznego fanpage na Facebooku” username=”informator_e”]

 

2. Zastanów się, co go interesuje i jak o tym mówi

 

Jakich treści szuka, jakie go zainteresują na tyle, by się nimi podzielić. Jak się nimi podzieli, to więcej osób je zobaczy i będzie miało szansę poznać twoją markę.

To znaczy, że jeśli sprzedajesz coś starszemu panu, który ma psa, i zaoferujesz mu posty związane z jego zainteresowaniami, jest duża szansa, że podzieli się nimi z kolegami, którzy mają podobne zainteresowania. Oferuj posty  i porady związane z psami i ich zdrowiem na przykład. Nie muszą być twoje, ale jeśli podzielisz się linkiem do innej strony, to warto dodać do niego twój komentarz, który pokaże, że znasz się na tym co robisz.

Koniecznie określ jakim językiem twój klient mówi. Czy twój fanpage na Facebooku jest dla profesjonalistów, którzy preferują oficjalny, specjalistyczny żargon? (Przynajmniej mówiąc o pracy).  Czy dla mam bobasów, które mają tendencję rozpływać się w zachwycie? To bardzo ważne, byś używał języka swojego klienta, w ten sposób znajdziesz zainteresowanie, porozumienie i zaufanie.

 

Na przykład firma Habitat oferująca ozdoby i wyposażenie wnętrz skupia się na wnętrzarskich inspiracjach, czym inspiruje swoich klientów i odpowiada na ich zainteresowania i potrzeby.

 

 

 

 

Widzisz różnicę pomiędzy udostępnianiem takich treści a tylko zdjęć ich produktów na białym tle (takich jakie są w sklepie). To zasadnicza różnica. Z takim wnętrzem ludzie się utożsamiają, chcą w nim być, wystarczy kupić produkty Habitat… Natomiast zdjęcie „gołego” produktu, nie dość że jest zaledwie reklamą a nie inspiracją, to jeszcze wymaga pracy od wyobraźni – hmmm, a jakby to wyglądało  w domu…

 

 

3. Skup się na języku korzyści

 

Twojego klienta interesuje on sam najbardziej. Pomyśl więc w jaki sposób możesz mówić o swojej ofercie podkreślając co on będzie z tego miał a nie jaka twoja oferta jest fajna. (To również widać było na powyższym filmie)

Dla przykładu – jeśli sprzedajesz domofony, nie opowiadaj jakie są piękne i nowoczesne, tylko skup się na tym na przykład, że klient zapewni bezpieczeństwo swoim bliskim. Jeśli szyjesz unikalne ubrania, mów o tym jak unikalnie i wyjątkowo będzie wyglądał twój klient. Jeśli planujesz śluby, nie wychwalaj siebie za  zdolności organizacyjne tylko skup się na tym, że twój klient nie będzie miał bólu głowy i problemów związanych z organizacją. Zamiast tego będzie się cieszył tym najpiękniejszym dniem w jego życiu.

Ten punkt jest szczególnie ważny kiedy mówisz w postach o swojej ofercie, czyli o tym, co sprzedajesz.

Możesz lepiej zobaczyć o co chodzi w tym poście z Facebooka (dotyczy on co prawda reklamy, ale dobrze ukazuje różnicę w posługiwaniu się językiem klienta)

Po więcej takich przydatnych lekcji zapraszamy do naszej grupy na Facebooku.

 

4. Zdecyduj się na rodzaj treści

Teraz jak już wiesz do kogo mówisz i co go interesuje, zdecyduj się na rodzaj treści jaki możesz opublikować na fanpage na Facebooku.

Dla inspiracji wymienię tu kilka możliwości, ale na pewno nie jest to zamknięta lista. Zamiast podawać gotowe rozwiązania typu: śmieszny filmik, chcę Cię zachęcić do burzy mózgów i kreatywnych rozwiązań. Dlatego pomyśl jak możesz stworzyć posty, które będą:

  • Oferowały rozwiązanie problemu, który ma twój klient (posty, wpisy, techniczne rozwiązania, zdjęcia ukazujące rozwiązanie)
  • Odpowiadały na pytania, które ma lub może mieć twój klient
  • Rozśmieszały go (żarty, filmy, obrazy, sytuacje)
  • Pokazywały twoją ofertę w akcji – przedmioty w sytuacji życiowej, rozwiązania w użyciu 
  • Pokazywały twoją ofertę w sposób kreatywny
  • Pokazywały, że inni, którzy skorzystali z twojej oferty są zadowoleni (rekomendacje, miłe słowa, zdjęcia czy filmy od klientów)
  • Dostarczały wrażeń estetycznych (dobrej jakości zdjęcia i filmy)
  • Dostarczały wzruszeń lub innych emocji (historie)
  • Motywowały (cytaty, przed i po posty, obrazy wywołujące pożądanie)
  • Angażowały (pytania, konkursy, przemyślenia, listy, posty cykliczne)
  • … co jeszcze przyszło Ci do głowy podczas burzy mózgów

Nie musisz stosować wszystkich, wybierz kilka, które najbardziej pasują do twojej działalności. Czasami jeden post będzie spełniał kilka z tych warunków, to bardzo dobrze.

Pamiętaj tylko, że każdy rodzaj postu na fanpage powinien być związany z jego tematyką lub z zainteresowaniami klienta. Nie sprzedawaj ciągle ale też nie odchodź za daleko od tematu i nie wprowadzaj niepotrzebnej “prywaty” jeśli nie jest powiązana z twoja branżą.

To znaczy – jeśli sprzedajesz coś dla dzieci i chcesz pokazać się ze swoimi dziećmi, to OK. Szczególnie jeśli akurat używają twojego produktu. Jeśli natomiast sprzedajesz karmę dla psów to zdjęcie z dzieckiem na huśtawce, bez psa na chociażby drugim planie nie jest w temacie. Natomiast, ludzie którzy mają psa pewnie lubią spacery po parku i publikowanie treści o tym może być fajnym urozmaiceniem i dodawaniem wartości na stronie.

 

 

5. Zrealizuj swój plan

Pamiętaj, że jakość jest bardzo ważna, więc postaraj się by zdjęcia, grafiki i filmy były dobrej jakości. Dajesz szansę klientowi się z nimi utożsamić – poczuć ja też tak chcę mieć/wyglądać/robić.

Zdecyduj się też na jeden styl (najlepiej taki, który lubi tez twój klient) i utrzymuj wszystko w podobnej koncepcji jeśli chodzi o kolory czy estetykę. Przyciągniesz też ludzi, którym taka estetyka się podoba.

Kiedy masz już listę treści, które będziesz udostępniać najefektywniej jest tworzyć je w seriach. To znaczy, jeśli na przykład sprzedajesz akcesoria kuchenne, to zrób im zdjęcia w użyciu (w prawdziwej, ładnej kuchni) w ciągu jednej sesji zdjęciowej. Zaplanuj czas na zrobienie wielu grafik pod rząd, jeśli np chcesz publikować jakieś cytaty. Tym sposobem zaoszczędzisz masę czasu. Możesz też użyć narzędzi jak Hootsuite czy Buffer by gotowe posty ustawić do automatycznego wysyłania o zaplanowanym czasie.

 


Jak oni to robią?

Dla przykładu chciałam Ci pokazać fanpage firmy Mahabis. Mahabis sprzedaje kapcie. Serio.

Nowoczesne, unikalne, minimalistyczne kapcie z wyższej półki.  Hasłem firmy Mahabis jest – reinventing the slippers, co znaczy – odkrywanie kapci ponownie.

Klientem Mahabis są osoby ceniące sobie wygodę i jakość, nowoczesny minimalizm, oryginalność. Można powiedzieć dobrze zarabiający hipsterzy.

I jakie treści oferuje Mahabis na swoim fanpage?

Pomiędzy artykułami z gazet i wpisami na blogach na temat ich kapci znajdziemy tam dużo zdjęć szczęśliwych posiadaczy hipsterskich kapci jako efekt akcji #mahabisselfie. Co ciekawe wpisują się one idealnie w wizerunek marki, co znaczy, że firma świetnie dobrała swój styl do tego co lubią jej klienci.

Wpisy na blogu mahabis i treści dotyczące zainteresowań klientów to głównie teksty o podróżach, minimalistycznych wnętrzach oraz powolnym celebrowaniu życia. Czyli to, co ich klient ceni najbardziej.

 

 

Nie brakuje też zdjęć ich produktów, które z innymi wpisami tworzą spójną całość i zachęcają do obserwowania miłośników minimalizmu.

 


6. Bądź obecny

Jeśli chcesz zaangażowanych fanów, to sam musisz być zaangażowany. Odpowiadaj na pytania i komentarze. Dziękuj za tzw. szerowanie – czyli jak ktoś podzieli się twoim postem. Zachęcaj ludzi do aktywności używając wezwań do akcji. Zwyczajnie napisz im pod każdym postem co chcesz żeby zrobili – skomentowali, polubili, podzielili się. Jeśli nie powiesz im co zrobić to im może nie przyjść na myśl. Jeśli chcesz komentarze, to zadawaj krótkie pytania. Komentuj pod ich komentarzami.

Bądź dla swoich klientów.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak promować swoją firmę online i jak skuteczniej sprzedawać, to zapraszamy do naszej biblioteki kursów w Informatorze e-Przedsiębiorcy.

 

Powodzenia!

 

15 komentarzy

  • Bardzo przydatny wpis – u mnie FB póki co kuleje i dopiero zabieram się za jego rozkręcanie – testuję różne rozwiązania i na tej podstawie analizuję co się sprawdza a co nie ;)

    • Fajnie, zawsze i wszystko trzeba testować, ale warto zacząć od razu od sprawdzonych sposobów i uczyć sie również na cudzych błędach, żeby przyspieszyć proces. Powodzenia życzymy.

  • Cenna rada o odnalezieniu wspólnego języka z klientem. Niby wiem kim jest mój czytelnik, a jednak chyba czasem za bardzo to ignoruję. W ogóle trzymam się mocno „poprawnej” polszczyzny. Czasem mam wrażenie, że brzmię bardzo szkolnie. Trudno mi się przełamać i pisać luźniej. Muszę nad tym popracować i nad obecnością (pt 6) bo na razie na moim fan page’u pojawiam się i znikam :-)

    • Dzięki za komentarz, każdy ma tendencję do robienia czegoś bardziej, czegoś mniej, najważniejsze to się dokształcac i zdawać sobie sprawę z własnych słabości, bo wtedy można zacząć działać i rosnąć! Powodzenia życzymy.

  • Dzięki za porady. Parę rzeczy poukładało mi się do końca w głowie. Teraz nic tylko wprowadzić je w życie! :-)

    • Bardzo się cieszymy, że się poukładało! :)

    • Bardzo się cieszymy, że się poukładało! :)

  • Bardzo przydatny wpis. Dużo ciekawych rzeczy, zwłaszcza lista pomysłów na wpisy na fp. Wszystko jasno i czytelnie wytłumaczone, a przez to da się łatwo zapamiętać te zasady .

  • Ciekawy post, warto sobie przypomnieć te podstawy :-) Już wiem, że jeszcze nie raz tu wrócę :)

Comments are closed.

Scroll to Top