Po co Ci ta nisza?

Po co Ci ta nisza?

Nie wiem jak pozyskać klientów, nie wiem gdzie ich znaleźć…
Nie wiem jak się wyspecjalizować i jak wybrać z kim chcę pracować…
Nie wiem jak przekonać do siebie klientów…
Chciałbym mieć w końcu sprawdzony, powtarzalny sposób na promowanie swoich usług i szkoleń…

To najczęściej padające z ust naszych klientów problemy

Kiedy rozmawiamy o zdobywaniu klientów w biznesach coachingowych, konsultingowych ale i we wszystkich innych freelancer’skich, najważniejszym pytaniem jakie należy sobie zadać na samym początku jest – jaka jest moja nisza?

Dlaczego?

Dlatego, że WSZYSTKIE z wyżej wymienionych problemów wynikają z braku jasno określonej niszy.
Określenie jej jest ważne, ponieważ warunkuje wszystkie nasze następne działania marketingowe.

Tak naprawdę pytanie o niszę składa się z dwu pytań:

  1. kto jest Twoim klientem (grupa docelowa)
  2. oraz jaki problem mu rozwiązujesz

Tak, wiem, że się teraz w duchu cieszysz, bo przecież to wiesz – pomagasz właścicielom biznesu lepiej negocjować, albo pomagasz kobietom żyć szczęśliwie…

… czytaj dalej.

Jeśli nie wiesz komu chcesz składać swoją ofertę, albo potraktowałeś wybór rynku po macoszemu (czytaj: twoja grupa docelowa jest ogólna jak kobiety albo przedsiębiorcy) to nie będziesz wiedzieć gdzie ich znaleźć i jak ich do swojej usługi przekonać.

Jeśli nie wiesz jaki problem swojej grupie docelowej rozwiązujesz – problem, za którego rozwiązanie klient będzie chciał zapłacić, lub co pomagasz osiągnąć z jego punktu widzenia, twoje działania promocyjne nie będą efektywne.

 

 

Serio. Jeśli nie potrafisz określić swojej niszy i nie masz głębokiego zrozumienia, co nią kieruje, nie będziesz w stanie dotrzeć do klientów ani zainteresować ich swoja ofertą.

Zostaniesz na zawsze w sferze pracy ze znajomymi i ewentualnie z polecenia a i to nie będzie miało widoków na przyszłość. Jeśli naprawdę chcesz stworzyć niezależny biznes, to musisz wiedzieć skąd będą twoi następni klienci.

Pewnie, i bez niszy da się zbudować działalność, tylko przypomina ona bardziej pchanie głazu pod górę niż wymarzone bycie sobie samemu szefem.

 

Co oznacza brak niszy?

Zobacz czym skutkuje brak określonej niszy w biznesie z punktu widzenia marketingu:

Klient: Do kogo próbuję trafić z moim marketingiem? → Nie masz niszy, nie znasz odpowiedzi na to pytanie.

Badanie rynku: Jakich efektów i korzyści chce moja grupa docelowa? → Nie znasz swojej niszy, jedyne co możesz zrobić to zgadywać i wymyślać, czego oni chcą, a to prowadzi do problemów wymienionych na początku. Jeśli zrobisz badanie rynku przyniesie ci ono niespójne odpowiedzi.

Oferta: co zaoferować moim klientom? → Jeśli nie wiesz komu i jaki palący problem rozwiązujesz to skąd masz wiedzieć w jaki sposób najlepiej to zrobić?

Marketing: Jak zdobyć uwagę klienta, jak go przekonać do moich usług? → Jeśli nie wiesz do kogo mówisz to nie wiesz co powiedzieć. Jeśli próbujesz dotrzec do wszystkich to stworzysz ogólna informację, która nie trafi do nikogo.

Automatyzacja pozyskiwania klientów – Jak zmniejszyć czas poświęcany na pozyskiwanie kontaktów i przekształcanie ich w klientów? → jak nie wiesz kto jest dokładnie klientem i z jakimi problemami ta grupa się boryka i się identyfikuje, nie będziesz w stanie efektywnie ich edukować, budować relacji i sprzedawać im automatycznie

Treści – o czym pisać na blogu jakie posty umieszczać na Facebooku? → Jak nie wiesz do kogo mówisz ani jakie ten ktoś ma pytania, nie będziesz w stanie dostarczyć treści, które go zainteresują, poinformują i nauczą czegoś

Docieranie do klienta – Jak dotrzeć do potencjalnego klienta, który jeszcze o Tobie nie słyszał? → Jeśli nie wiesz do kogo próbujesz dotrzeć, nie jesteś w stanie zrobić tego aktywnie i efektywnie, ponieważ nie wiesz gdzie Ci ludzie są, ani online ani offline i może się okazać, że wszystkie twoje starania i współprace są mało efektywne (gościnne blogowanie, wystąpienia w podcastach albo live’ach, wywiady, konferencje, prelekcje, spotkania itp. )

Polecenia – Jak uzyskać polecenia od nowych kontaktów? → Jak nie potrafisz jasno przedstawić komu pomagasz i w czym to utrudniasz możliwość polecenia Ciebie i skojarzenia Ciebie z odpowiednią grupą docelową i problemem. A jak ktoś nie wie co robisz, to Cię nie poleci.

Kiedy masz określoną niszę, te wszystkie elementy stają się dużo łatwiejsze i w efekcie łatwiej jest znaleźć klienta i promować swoje usługi.
Ludzie zaczynają też szukać Ciebie.

 

Czujesz się niewidzialny dla płacącego klienta?
Zapisz się na maile a pomogę Ci to zmienić. Zaczniemy od schematu stałego dopływu klientów.
Piszemy jak rozwijać biznes oraz informujemy o naszej ofercie.
Zapisz się na maile pełne biznesowej inspiracji
i odbierz schemat dopływu klientów
Piszemy o tym jak rozwijać biznes oraz informujemy o naszej ofercie. Chronimy Twoje dane zgodnie z:
>>Polityką Prywatności
Zawsze możesz zrezygnować z subskrypcji

 

Czy wszyscy potrzebują niszy?

Nie, nie wszyscy.

Co więcej, kiedy rozejrzysz się dookoła, pewnie mało osób z jasno określoną niszą zobaczysz. Tak dzieje się z dwu powodów.

  1. Najbardziej widoczni są ludzie, którzy są już znani i popularni i oni już nie potrzebują niszy (Albo dzięki niszy doszli do tego etapu, albo zaczynali jeszcze wtedy, kiedy nie było tak dużo informacyjnej konkurencji ani tyle osób działających w ich branży)
  2. Cała reszta nie rozumie potrzeby niszy i boryka się z brakiem stałego dopływu klientów w biznesie, tylko tego nie pokazuje.

Dlatego zanim weźmiesz się za określanie swojej, sprawdź czy nisza jest Ci potrzebna.

Zdecydowanie nie potrzebujesz zawężać niszy jeśli w tej chwili:

  • Jesteś osobą znaną i cenioną w swojej branży
  • Masz listę klientów, którzy czekają na to by z Tobą pracować i są chętni za to sporo zapłacić
  • Masz zbudowaną dużą bazę potencjalnych klientów, którzy Ci ufają, i do której możesz sięgnąć po klienta
  • W ogóle się nie zgadzasz z tym co mówię – jesteś kompletnie odporny na specjalizację i głęboko wierzysz, że możesz pomóc wszystkim (może nawet masz ochotę skomentować ten artykuł…)

OK, w tej chwili mam nadzieję, masz już jasność co do tego czym nisza jest i czy jest ci potrzebna.

W drugiej części napiszę Ci więcej o tym w jaki sposób za wybór niszy się zabrać, bo nie chodzi o to, żeby ją na szybko wymyślić na poczekaniu.

Opłacalna nisza spełnia pewne warunki, o których warto wiedzieć.

Zapraszam na 2 część tutaj.

Masz pytania albo komentarze? Pisz śmiało.

 

Czujesz się niewidzialny dla płacącego klienta?
Zapisz się na maile a pomogę Ci to zmienić. Zaczniemy od schematu stałego dopływu klientów.
Piszemy jak rozwijać biznes oraz informujemy o naszej ofercie.
Zapisz się na maile pełne biznesowej inspiracji
i odbierz schemat dopływu klientów
Piszemy o tym jak rozwijać biznes oraz informujemy o naszej ofercie. Chronimy Twoje dane zgodnie z:
>>Polityką Prywatności
Zawsze możesz zrezygnować z subskrypcji